Sunday 1 July 2012

Dah hampir dekat dah nak jadi kenyataan, insyaallah moga diizinkan allah...

Alhamdulillah progress bangunan dah hampir siap, mungkin dalam 95% kot, hanya daun pintu bilik air, sinki dan pam tandas je belum pasang. Benda tu dah ada cuma tak sempat pasang, petang ni siap kot... Tapi masalahnya air dan elektrik tak dapat lagi ni, permohonan dah hampir sebulan. 2 kali kontraktor dah membuat susulan tapi jawapannya nanti, nanti.... Tu yang Pak Mail bgtau kalau kontraktornya Cina dah lama dapat. Tak tau la kenapa, mungkin orang cina ni lebih berbudi bahasa ketika memohon agaknya... biar la, fikir positif je...
Bangunan dah siap, lepas ni nanti pengurusannya jadi bertambah rumit. Mula-mula nak fikirkan nak isi bahagian dalam. Kena buat macam orang lain juga kalau nak bersaing. Katil kena tegap dan cantik, tilam kena tebal dan empuk, bantal tak boleh lebih kurang, penghawa dingin kena yang baru, paling kurang YORK 1.5HP baru sejuk, settie mesti ada class, tv tak boleh koman2, dan yang paling penting, WiFi kena ada, maklumlah mengikut hambatan teknologi dunia. Itu je ker? Insyaallah kalau itu je semuanya dah ada dalam senarai bahkan katil dan tilam dah beli pun tunggu air masuk dan cuci bilik je. Yang lain-lain takde masalah kot sebab bajetnya ada, senangla kita uruskan.
Yang paling penting dan kena bijaksana sekali ialah menguruskan operasinya. Pengurus operasi, pengurus jualan, pengurus pengiklanan kena main peranan besar mencari idea macamana nak isi "rumah" ini sepanjang masa. Bila dah orang masuk, kena la jaga supaya persekitaran sentiasa bersih, bantal cadar sentiasa bertukar, bilik air sentiasa wangi, tv sentiasa dalam keadaan baik, bukan sekadar hiasan macam rumah tumpangan yang kita biasa-biasa sewa tu. Environment luar mesti selesa, kalau sebelah menyebelah bukan dalam bidang kuasa kita takpe, nak buat macam mana, tapi dalam pagar kita kenalah hias secantik-cantiknya.
Biar orang datang nanti tak puas sehari.
Boleh ke buat macam ni agak-agaknya? Insyaallah boleh dan by hook or by crook kena buat juga.

No comments:

Post a Comment